Pracownia rękodzielnicza
W ramach pracowni rękodzielniczej rozwijana jest sprawność manualna, poruszona zostaje wyobraźnia, kreatywność, wyzwalane są zainteresowania artystyczne, kształtowane poczucie estetyki. W doborze zajęć i prac uwzględniane są potrzeby i predyspozycje każdego z uczestników, tak aby wywiązał się z powierzonego zadania. Podczas zajęć korzysta się z bogactwa ergoterapii i arteterapii, realizowane są zarówno metody manualne, artystyczne jak i rekreacyjne.
Podczas prac rękodzielniczych wykorzystywane są takie materiały jak: papier, tektura, kolorowe koraliki, drewno, mech chrobotek, sznurek jutowy lub sizalowy, masy plastyczne np. plastelina, masa solna, masa papierowa, podkłady ze styropianu, cekiny, materiały tekstylne, włóczka, tasiemki, tkaniny ozdobne, szyszki i kasztany, suche kwiaty, plastikowe ozdoby i wiele innych, bowiem w tej pracowni dobór środków i technik pracy jest najszerszy w naszym warsztacie.


Uczestnicy uczą się wykonywać stroiki okolicznościowe, wieńce z kwiatów, bombki świąteczne, maskotki, przedmioty dekoracyjne, laki ze sznurka i materiałów, podkładki pod szklanki tkane na kole, obrazy wypalane w drewnie, magnesy i breloczki z koralików zgrzewanych żelazkiem, biżuterię z koralików nawlekanych na żyłkę, zakładki do książek, świeczniki i wiele innych wyrobów, które cieszą się dużym powodzeniem podczas kiermaszów. Ćwiczą estetyczne posługiwanie się różnego rodzaju klejami dostosowanymi do stosowanych w pracy materiałów. Rozwijają umiejętności dekoratorskie, techniczne i wiedzę dotycząca technik rękodzielniczych. Techniki stosowane podczas wykonywania wyrobów to: makrama, decoupage, kolaż, quilling, szydełkowanie, technika karczochowa, ozdabianie styropianu cekinami, prasowane koraliki, szycie i haftowanie.
Bardzo ważnym aspektem zajęć jest wyzwalanie kreatywności, samodzielności i aktywności uczestników w realizowaniu ich własnych projektów. Z pomocą instruktora uczą się wykorzystywać swój potencjał, umiejętności i pomysły, a efekty tych działań nie podlegają ocenie, doceniane są natomiast zaangażowanie, chęć nauki, podejmowany wysiłek, pomysłowość, wrażliwość na otaczające piękno, niekonwencjonalność w wykorzystaniu materiałów, co z kolei pomaga uczestnikom budować pozytywną samoocenę. Uczestnicy zachęcani są do samodzielnego organizowania materiałów do zajęć, czyli recyklingu, co pozwala na rozwijanie postawy proekologicznej. Chętnie dostarczane są takie materiały jak: stare słoiki, butelki, niewykorzystane i przeterminowane produkty żywnościowe np. kawa, kasza; zasuszone owoce lub kwiaty, kasztany, orzechy, szyszki, rolki po papierze toaletowym, serwetki ozdobne, gazety i czasopisma itp.
Uczestnicy uczą się również współdziałać w grupie. Rozwijana jest umiejętność pracy zespołowej oraz wzajemnej pomocy. Takie działania uczą większej obowiązkowości oraz poczucia odpowiedzialności za zadanie i konieczności utrzymania porządku w miejscu pracy. Ważnym elementem realizacji programu jest stałe i systematyczne wdrażanie do samoobsługi, dbałości o materiały i o porządek w miejscu pracy.
