Warsztat Terapii Zajęciowej "Modrzew"

Pracownia muzyczno - teatralna

Celem pracowni muzyczno-teatralnej jest odkrywanie i rozwijanie uzdolnień muzycznych lub teatralnych, ujawnianie i odreagowanie negatywnych emocji, wyzwalanie potrzeb ekspresji, obniżanie poziomu leku oraz wzmożonego napięcia mięśniowego; poprawa komunikacji i integrowania się
z grupą; uwrażliwienie kulturowe, poszerzenie zainteresowań oraz poprawa ogólnego samopoczucia. Ponadto dzięki zajęciom nasi uczestnicy zamieniają się w wokalistów, instrumentalistów, tancerzy lub aktorów i choć jest to często okupione wieloma godzinami prób, satysfakcja z występów przed publicznością jest bezcenna!!

Wśród naszych podopiecznych są zarówno osoby otwarte, skłonne do autoprezentacji w każdej chwili, jak i te z kompleksami, nieświadome własnych możliwości lub przejawiające lęk w sytuacjach społecznych. Program pracowni uwzględnia wszystkie uzdolnienia i ograniczenia, tak by każda osoba biorąca udział w zajęciach mogła korzystać z bogactwa muzykoterapii i dramatoterapii.

Najbardziej lubianą formą zajęć w tej pracowni jest oczywiście śpiew – przecież „śpiewać każdy może”! Z pomocą muzykoterapeuty uczestnicy dobierają repertuar wokalny, uczą się śpiewać solo, w duetach i większych grupach, nabywają umiejętność współdziałania, reagowania na zachowania pozostałych osób, dostosowywania się do innych by brzmieć harmonijnie.  Uczestnicy podejmują ćwiczenia mowy i dykcji, wokalizują, ćwiczą aparat oddechowy, uczą się słów i melodii utworów, stymulują przy tym uwagę, percepcję słuchową, umiejętność czytania i pamięć. Uczą się także śpiewać z mikrofonem, ruszać na scenie i tańczyć do wykonywanego utworu. Piosenki wykonywane są zarówno z akompaniamentem „na żywo”, jak i podczas zajęć z podkładami Karaoke lub z piosenkami oryginalnymi lecącymi w tle – ta forma jest najbardziej skuteczna podczas nauki nowych teksów piosenek. 

Nauka gry na różnego rodzaju instrumentach, poznawanie ich budowy, oraz tego w jaki sposób wydobywa się z nich dźwięk, to inny aspekt zajęć umuzykalniających. Najczęściej są to perkusjonalia i przeszkadzajki np. bogosy, djembe, conga, tamburyn, janczar, grzechotki lub trójkąt. Pracownia dysponuje także zestawem perkusyjnym z prawdziwego zdarzenia, który upodobali sobie uczestnicy „czujący rytm”. Coraz chętniej uczestnicy sięgają także po instrumenty melodyjne np. dzwonki chromatyczne, ukulele, keyboard, pianino, a dzięki systematycznej pracy i zaangażowaniu w naukę stopniowo tworzy się zespół instrumentalny, który miał już szansę akompaniować podczas kilku wydarzeń warsztatowych.

Inne formy zajęć w pracowni to: wspólne muzykowanie z wykorzystaniem instrumentów muzycznych, zajęcia ruchowe przy muzyce, np. zabawy muzyczno-ruchowe kształtujące świadomość ciała i ogólną koordynację, nauka ruchu scenicznego, taniec grupowy i indywidualny (choreoterapia), pantomima, praca nad mimiką twarzy i gestykulacją, relaksacja przy muzyce. Uczestnicy angażowani są do procesu doboru repertuaru, opracowywania scenariuszy, pomagają podczas przygotowania dekoracji do przedstawień, wykonują prace organizacyjne i porządkowe, a w ten sposób osoby, które nie wykazują zainteresowania występami scenicznymi mogą stawać się częścią zespołu i angażować w zajęcia tak, jak potrafią i chcą.

Wszystkie wysiłki naszych uczestników mają swój wielki finał na scenie – przedstawienia teatralne, koncerty wokalne i instrumetalne, występy podczas uroczystości warsztatowych, spotkań świątecznych, uświetniające aukcje wyrobów i oceniane w konkursach artystycznych, pozwalają zaprezentować efekty wielu godzin przygotowań, zarówno mentalnych jak i warsztatowych. Ze względu na zespołowy sposób realizacji zajęć (wspólne muzykowanie, występy aktorskie) program pracowni uczy wzajemnej tolerancji, akceptacji, cierpliwości, wytrzymałości oraz poczucia odpowiedzialności za wykonywaną pracę i umiejętność wzajemnej współpracy w grupie.